Eerlijke reviews over websites, webshops & bedrijven

NLE Energie review & ervaringen

NLE Energie
Ga naar Nle.nl

Onze expert over NLE Energie:

Laatst bijgewerkt: 1 oktober 2020

NLE is een leverancier van zowel groene stroom als gas in Nederland. Dit is niet per se de grootste aanbieder, maar grote kans dat je toch wel eens van NLE hebt gehoord. Vandaag lichten we de mogelijke diensten van deze aanbieder uit en waar je als gebruiker wel, maar ook niet van profiteert. Deze review is objectief geschreven en aan jou is om te bepalen of NLE uiteindelijk aansluit bij jouw persoonlijke wensen.

Waarom kies je voor NLE Energie?
  • Welkomstkorting
  • Levering van groene stroom
  • Geld terug bij gebruik zonnepanelen
  • Zakelijk mogelijk
Ga naar Nle.nl

NLE in het kort

NLE was voorheen de Nederlandse Energie Maatschappij. Dit is een Nederlands energiebedrijf dat groene stroom en gas levert, zowel aan particuliere als zakelijke klanten. De voornaamste focus van NLE ligt op de particuliere markt.De elektriciteit die NLE levert is opgewekt uit waterkracht. Dit is afkomstig uit Scandinavische waterkrachtcentrales. NLE staat qua grootte in Nederland op een vierde plaats als energieleverancier, achter namen als Essent, Nuon en Eneco.


Waarom kiezen voor NLE?

Er zijn in Nederland veel verschillende energieleveranciers te vinden. We lichten alvast wat punten voor je uit waarop je kan kiezen om NLE jouw energie te laten leveren

   

Welkomstkorting

Iedereen die voor het eerst een nieuw contract afsluit bij NLE ontvangt daarop een mooie welkomstkorting. Buiten NLE om zijn er ook externe opties om je contract af te sluiten bij NLE voor andere welkomstcadeau’s. Houd daarbij wel altijd de weergegeven prijzen in de gaten.

Groene stroom

Volgens NLE is hun stroom volledig 100% groen. Hecht je veel waarde aan het milieu, dan kan dit je net over de streep trekken om met NLE in zee te gaan.

Terugleveren

Heb je thuis zonnepanelen? Alle stroom die je thuis opwekt, wordt op de jaarnota van het totaalbedrag afgetrokken. Dit gebeurt 1 op 1 zonder maximum aantal kWh.


Waarom niet kiezen voor NLE?

Ongeacht wie je bent of wat je doet, je hebt voor- en nadelen wanneer je met een partij in zee gaat. Hierboven noemden we al enkele interessante opties om voor NLE te kiezen, maar hier ook enkele punten om NLE eventueel links te laten liggen:

Bereikbaarheid

NLE is enkel doordeweeks tussen 8:30 – 18:00 te bereiken via de klantenservice. In het weekend of in de avond zal je moeten wachten, behalve met een storing. Enkel de storingsdienst is 24/7 paraat om je te helpen. Bereik je de storingsdienst met een reguliere vraag? Word je niet geholpen.

Lange overstaptijd

Gemiddeld duurt het zo’n 35 werkdagen – 7 weken – van het moment van aanvraag tot het moment dat je bent aangesloten. Dit kan bij andere leveranciers over het algemeen wel wat sneller. Ook is er geen spoedoptie mogelijk.


Contractmogelijkheden NLE

Als het gaat om maandelijkse inkomsten en uitgaven, wil je weten waar je precies aan toe bent. Verantwoord met je budget omgaan en je cashflow in de gaten houden. Ook als het gaat om een energiecontract wil je goed op de hoogte zijn van wat je daar maandelijks aan kwijt bent. Bij NLE heb je drie verschillende contracten op basis van diverse termijnen. Deze contracten lichten we voor je uit:

1 Jaar vast

Wil je in ieder geval een jaar lang verzekerd zijn van de laagste prijs bij NLE voor elektriciteit en gas? Dan kies je voor een jaarcontract. Ook ontvang je een welkomstbonus tot €100,-, welke aan het einde van het jaar van het totaalbedrag wordt afgeschreven. Na een jaar kan je opnieuw om tafel voor een contract, maar zal de prijs waarschijnlijk niet meer zo laag zijn als dat je dit eerste jaar hebt gehad.

3 Jaar vast

Iets langer verzekerd zijn van een lagere prijs? Kies dan voor een 3-jarig contract. Deze prijs ligt relatief gezien iets hoger dan bij een 1-jarig contract, maar dan ben je in ieder geval voor langere tijd voor dezelfde prijs verzekerd. Hoef je hier niet meer naar om te kijken. Dit 3-jarige contract is het meest gekozen pakket bij NLE. Daarnaast ontvang je op dit pakket een welkomstbonus tot €150,-.

Variabel

Een variabel contract noemt men ook wel een ‘modelcontract’. Daarin worden de energiekosten niet op voorhand vastgesteld op een maandcontract, zoals bij een vast contract. Energieleverancies mogen tweemaal per jaar hun energiekosten wijzigen. Gaat de prijs omlaag? Profiteer je daar direct van mee. Gaan deze omhoog? Zal je zelf iets meer gaan betalen per maand.

Bijkomend voordeel bij een variabel energiecontract is dat je deze op ieder moment kunt opzeggen, omdat je niet aan een bepaalde termijn bent verbonden. In de basis is bij het afsluiten een variabel energiecontract vaak iets duurder.


Welkomstkorting

Hierboven noemen we de mogelijk welkomstkortingen al even die NLE biedt. Ga je voor een 1-jarig contract, ontvang je een korting tot €100,- op het totaalbedrag van dat jaar. Bij een 3-jarig contract loopt dit op tot €150,- voor een jaar. Dit noemt men bij NL de ‘Kom erbij’-bonus. Houdt er bij het 3-jarige contract wel rekening mee dat deze korting enkel voor het eerste jaar geldt. De daaropvolgende twee jaar betaal je de reguliere prijs zonder korting.

Externe kortingen

De welkomstkortingen zijn de kortingen die NLE uitlevert aan nieuwe klanten als ze overstappen naar hen. Ook heb je de mogelijkheid om over te stappen via externe partijen naar NLE, wat soms nog voordeliger is voor jezelf. Externe partijen krijgen vaak commissie voor het aandragen van klanten naar NLE.

Stap je over via een externe partij naar NLE, dan ontvang je niet de ‘Kom erbij’-bonus. Wel kan het zijn dat je jezelf blij maakt met bijvoorbeeld een laptop, tablet, cadeaukaart of gratis ander cadeau.


Prijs en kwaliteit NLE

Volgens NLE staan ze voor het uitdagen van de concurrentie om de prijzen laag te houden. Ze geven aan dat ze groene stroom rechtstreeks leveren vanuit waterkrachtcentrales in Scandinavië, waardoor dit mogelijk is. Klopt het daadwerkelijk wat NLE zegt en zijn hun prijzen laag? En wat is de kwaliteit die je daarvoor terugkrijgt? We zochten het voor je uit:

Prijsvergelijkers

Er zijn verschillende prijsvergelijkers te vinden met betrekking tot het vergelijken van prijzen voor energie en gas. Daarin voer je een adres in, het type huis dat je hebt en het aantal inwoners in het huishouden. Daarin hebben we verschillende situaties ingevuld in de prijsvergelijkers en daarin viel op dat NLE gemiddeld pas op de 10e tot 13e plek terugkwam op het gebied van prijs. Dat is toch iets anders dan dat ze zelf op hun website aangeven.

Wel zijn er verschillende factoren die je als consument meeneemt om je keuze alsnog bij NLE neer te leggen. Zo ontvang je per aanbieder een andere welkomstpremie en niet iedere aanbieder levert groene stroom. Toch zijn er interessantere opties dan NLE te vinden die zowel groene stroom leveren als voordeliger zijn. Kijk vooral goed naar je eigen situatie tijdens het vergelijken van de aanbieders.

Wat zijn de kosten van NLE ten opzichte van andere aanbieders?

Ook als we geen gebruik maken van een externe prijsvergelijker, maar eenzelfde huishouden doorvoeren op websites van andere aanbieders, valt iets op. Zelfde huishoudens zijn bij een Oxxio, Vattenfal of Eneco soms zelfs tientallen euro goedkoper per maand, ten opzichte van NLE. Dat is toch iets heel anders dan dat NLE zelf weergeeft op hun website, omdat ze willen concurreren met lage prijzen.

Betalingsmogelijkheden

De mogelijkheden tot betalen bij NLE zijn vrij beperkt. Iedere maand ontvang je een factuur, welke een voorschot is op de volgende maand. Oftewel: in oktober ontvang je een factuur voor de maand november. Dit bedrag wordt van de opgegeven bankrekening afgeschreven middels een automatisch incasso. Zelf overmaken is hierin geen optie, tenzij je een persoonlijke betalingsregeling treft. Een persoonlijke betalingsregeling tref je pas vaak bij betalingsproblemen.

Betalingsregelingen

Kan je niet voldoen aan een maandelijkse betaling? Dan heb je de mogelijkheid om een betalingsregeling te treffen. Om daarvoor in aanmerking te komen moet er wel een bedrag overstaan. Storneer de betaling aan NLE en neem contact op met de klantenservice. Vervolgens start je via hen een persoonlijke betalingsregeling op. De minimale aflossingstermijn van een betalingsregeling is €50,-. Deze start binnen 14 dagen na aanvraag en heeft een maximale termijn van drie maanden.


Energiebronnen & stroometiket

NLE levert groene energie en gas. Toch wil je, vooral als het milieu je interesseert, weten waar je energie precies vandaan komt. Volgens NLE is hun energie als volgt opgebouwd:

Stroometiket

Volgens het stroometiket van NLE, ontvang je je energie opgewekt uit twee verschillende bronnen. Dat is voor 51% windenergie en 49% waterkracht. Het gros van de windmolens van NLE staan in Italië, Spanje, Denemarken, Noorwegen en Nederland. De waterkrachtenergie komt grotendeels uit Spanje en Italië. Dat is toch iets anders dan de grotendeels Scandinavische waterkrachtbronnen die NLE aan de voorkant van de website weergeeft.

Gasbron

Waar NLE zeer transparant is over hun stroometiket en alle bronnen waar hun stroom vandaan komt, is dat anders met betrekking tot hun gas. Op de website van NLE is geen enkele plek te vinden waar je de oorspronkelijke gasbronnen vindt die men levert in Nederland. Juist als je aangeeft 100% groen te zijn, wil je ook 100% weten welke bronnen er worden gebruikt.

Hoe groen is NLE?

Volgens NLE is al hun stroom 100% groen en wordt deze enkel opgewekt via de bovengenoemde wind- en waterkrachtbronnen. Volgens NLE zijn er veel leveranciers die grijze stroom leveren, maar groene stroom certificaten hebben aangekocht. Dat wil zeggen dat je niet krijgt wat je denkt te krijgen.

Volgens NLE is dat bij hen ook deels het geval. Zij willen hierin transparant zijn naar de buitenwereld. Ze geven dus aan 100% groen te zijn, maar zich toch te bevuilen aan leugens met betrekking tot aangekochte certificaten. Simpelweg omdat ze eerlijk willen overkomen. Hoe dit in de praktijk precies in elkaar zit, is dus lastig te zeggen.


Terugleveren aan NLE

Als je zelf thuis energie opwekt, bijvoorbeeld omdat je zonnepanelen op je dak hebt geïnstalleerd, past NLE een zogenaamde saldering toe op je jaarnota. Daarin worden kosten die je zelf aan energie hebt opgewekt ieder jaar verrekend met wat je netto hebt verbruikt.

Volgens NLE leveren ze je kosten terug via een 1 op 1 basis. Stel je verbruikt op jaarbasis 3000 kWh en je wekt zelf 2000 kWh op via je zonnepanelen, dan betaal je enkel voor de 1000 kWh die je via NLE ontvangt. Daarvoor moet je wel jezelf aanmelden via je netbeheerder of op www.energieleveren.nl. Meld je je niet aan? Ontvang je ook geen saldering.


Energiecollectief mogelijkheden

Een energiecollectief is een collectief dat zorgt voor goedkope energietarieven voor consumenten. Het doel hiervan is om grote groepen mensen, een collectief, tegelijkertijd tegen een aantrekkelijke prijs te laten overstappen naar een andere leverancier. Zo bespaart een grote groep mensen een flink maandelijks bedrag, terwijl de leverancier er een boel nieuwe klanten bij heeft.

Aanmeldingen voor een energiecollectief vinden niet rechtstreeks via NLE plaats, maar vaak via de Consumentenbond. Daar heb je de mogelijkheid om je aan te melden voor een veilig van een collectief. Ook is het mogelijk dat je hier telefonisch over wordt benaderd, maar wij adviseren daar niet op in te gaan. Zelf onderzoek doen loont het best.


Contactgegevens & klantenservice

Als je vragen of advies nodig hebt, wil je netjes geholpen worden. Op de volgende manieren kom je in contact met NLE:

Adresgegevens

Probeer maar eens een bestaand adres van NLE te vinden. Via www.opzeggen.nl komen we enkel uit op een bestaande postbus. Dit is postbus 23064, 3001KB Rotterdam. Een zakelijk postadres bevindt zich op postbus 11950, 1001GZ Amsterdam. Enkel op de zakelijke pagina van NLE vind je een adres voor personeelszaken op Reguliersdwarsstraat 58, 1017BM Amsterdam.

Telefoon en chat

De klantenservice van NLE is op werkdagen bereikbaar tussen 8:30 – 18:00 uur. Voor reguliere vragen bereik je hen telefonisch op 088-7307307. Vragen met betrekking tot overstappen gaan via 0800-4664 en storingen meld je op 0800-9009. Het storingsnummer – noodnummer – bereik je 24 uur per dag.

Liever geen telefonisch contact maar met een medewerker chatten? Op dezelfde tijden start je een chat met hen via de klantenservice pagina van NLE.

FAQ

Op de klantenservice pagina van NLE vind je ook een zoekbalk. Daarin adviseert het systeem je ongeveer 3 zoekwoorden in te voeren, waarna je de juiste vraag met hopelijk passend antwoord te zien krijgt. Scroll je iets verder naar beneden, dan vind je een onderwerpen lijst. Zo klik je zelf uiteindelijk door naar de gewenste vraag met hopelijk passend antwoord.


Wat moet ik doen bij een verhuizing?

De kans blijft altijd aanwezig dat je eens in de zoveel tijd verhuist. Het contract dat je hebt afgesloten bij NLE is daarin gebonden aan je huidige adres. Wil je je contract meenemen naar het volgende adres? Dat kan niet. Neem daarvoor contact op met NLE en geef de eindstand van je meterstanden aan hen door. Binnen drie werkdagen ontvang je dan een eindnota van je huidige adres. Vervolgens kan je wel een nieuw contract afsluiten met een nieuw aanbod via de website van NLE. Let bij een verhuizing wel op de huidige termijn van je lopende contract. Er is een aanwezige kans dat je het volledige restant bij verhuizing in één keer dient af te lossen.


Inzicht energieverbruik

Naast inzicht in je financiën vind je het vast ook prettig om te weten hoeveel energieverbruik je maandelijks daadwerkelijk hebt. Daarvoor heeft NLE enkele opties voor je, waar je als klant gebruik van kunt maken.

App en slimme meter

Zodra je klant wordt van NLE ontvang je een ‘Mijn NLE’ account. In deze online omgeving log je in en krijg je inzicht in jouw facturen, maar ook in de actuele meterstanden. Bijkomend voordeel, als je gebruik maakt van een slimme meter, is dat deze de meterstanden automatisch doorgeeft aan de energieleverancier. Dit hoef je zelf niet meer te doen voor de jaarnota of bij een overstap. Toestemming voor het automatisch doorgeven van je meterstanden dien je wel zelf door te geven. Enkel bij storingen kan het voorkomen dat je handmatig meterstanden dient door te geven. Daarvoor neemt NLE dan contact met je op.

Online

Met je ‘Mijn NLE’ account log je in op een applicatie op je telefoon. Deze past op vrijwel iedere telefoon. Heb je je telefoon even niet bij de hand, maar bijvoorbeeld wel een PC of laptop? Log je net zo makkelijk via de Mijn NLE omgeving in op de website van NLE. Iets andere indeling, hetzelfde resultaat.


Hoe kan je NLE opzeggen?

Toch niet helemaal tevreden met NLE of heb je elders een interessantere optie voor jouw huishouden gevonden? Dan wil je NLE graag opzeggen. Maar hoe doe je dit precies? Hieronder de opties:

Bedenktijd

Voor ieder nieuw afgesloten energiecontract geldt de wettelijke 14 dagen bedenktermijn. Dit gaat om kalenderdagen en niet om werkdagen. Annuleer je je bestelling binnen deze tijd? Is er niets aan de hand en zit je nergens aan vast.

Contract annuleren

Al langer lid van NLE? Dan kan je telefonisch contact opnemen met 088-7307307 of een mail sturen naar info@nle.nl. Vermeld daarbij dat je wilt annuleren. De kans is aanwezig dat je dan eerst door een retentie afdeling wordt gebeld om je alsnog te behouden voor een betere prijs.

Formulier

Liever niet online of met rechtstreeks contract je contract opzeggen? Op de website van NLE vind je ook een ‘modelformulier’ waarmee je het contract opzegt. Deze print u uit en stuurt u per post naar: NLE, postbus 11950, 1001GZ Amsterdam.

Opzegtermijn

De opzegtermijn van je contract bij NLE is 30 kalenderdag. Is je contracttermijn verlopen? Dan brengt dit geen extra kosten met zich mee. Duurt je contract bijvoorbeeld nog drie maanden? Betaal je bij een opzegging een opzegvergoeding af, waarna je van NLE bent verlost.

Opzegvergoeding

In het geval van een zakelijk contract bij NLE ligt dit iets anders. Zoals eerder benoemd in deze review veranderen de leveringstarieven maximaal twee keer per kalenderjaar. In geval van voortijdige beëindiging van een energiecontract voor bepaalde tijd brengt NLE een opzegvergoeding in rekening. Dit bedraagt €100,- (incl. btw) per product per niet uitgediend contractjaar.


Overstappen naar NLE

Zit je momenteel bij een andere energieleverancier, maar wil je overstappen naar NLE? Dan zijn dit zaken waarmee je rekening dient te houden:

Hoe lang duurt overstappen naar NLE?

Volgens de FAQ pagina van NLE duurt een overstap naar hen gemiddeld 35 werkdagen, wat in de praktijk op zo’n zeven weken uitkomt. Bestel je een contract via de website van NLE, dan zeggen zijn de huidige leverancier op je adres voor je op. Een overstap naar NLE vraag je aan vanaf 8 maanden voor het einde van je huidige contract. Alle aanvragen op een contract met een langere termijn worden niet geholpen.

Overstapkosten

Bij een overstap van je huidige aanbieder naar NLE kunnen nog enige kosten zijn verstopt die je dient te betalen aan je huidige aanbieder. Iedere leverancier werkt daarin anders, waardoor we adviseren om te kijken welke bedragen je dient af te betalen bij je huidige aanbieder.

Is een spoed overstap mogelijk?

Nee, NLE levert geen spoed overstap. Een overstap naar NLE duurt redelijk lang, zo’n 35 werkdagen. Heb je sneller energie nodig op je adres? Dan zal je bij een andere aanbieder moeten zijn.


Overige energieproducten

NLE is vrij direct in wat ze wel en niet aanbieden. Zelf bieden ze bijvoorbeeld geen optie om zonnepanelen te huren, waar dat wel bij grotere aanbieders kan. Ook als je gebruik wilt maken van een slimme meter, dien je deze zelf aan te schaffen en te installeren. Wel heeft NLE als eerste Nederlandse energiemaatschappij een breed netwerk aan snellaadstations geplaatst.

Snellaadstations

Rijd je al in een elektrische auto? Dan vind je door het hele land verspreid diverse snellaadstations voor je auto terug. Ook niet klanten kunnen hiervan gebruik maken. In een halfuur laadt een accu zo’n 80% op.

Internet en televisie

Naast energie levert NLE ook internet en televisie. Dit is voor particulieren een budgetversie, welke werkt via het netwerk van KPN. Deze sectie van NLE staat wel volledig los van gas en elektriciteit en heeft een heel eigen contract.


Zakelijke contracten

Ondanks dat NLE de focus heeft op particulieren, is het ook mogelijk om een zakelijk abonnement af te sluiten voor gas en energie. Daarin richt NLE zich voornamelijk op het midden- en kleinbedrijf. NLE claimt zich daarin neer te zetten als leverancier zonder gedoe, waar grotere partijen je waarschijnlijk zien als ‘kleinverbruiker’.

Inhoudelijk geeft NLE Zakelijk geen prijzen weer op de website. Bij een normaal huishouden kan een schets worden gemaakt van een gezin en verbruik, waaraan een prijskaartje wordt gehangen. Elk bedrijf is anders, waardoor je een offerte op maat aan dient te vragen. Deze is vrijblijven.

Ieder particulier contract kan eventueel tussendoor altijd omgezet worden naar een zakelijk contract. Een consumentencontract vraag je al vanaf 8 maanden voor het einde van je huidige contract aan, waar dat bij een zakelijk contract vanaf 6 maanden voor het einde van het huidige contract.


Plus & minpunten

Pluspunten:
  • Welkomstkorting
  • Levering van groene stroom
  • Geld terug bij gebruik zonnepanelen
  • Zakelijk mogelijk
Minpunten:
  • Levertijd is vrij lang
  • Niet bereikbaar in avond en weekend
Ga naar Nle.nl
foto auteur Lars Meijer
Deze review is geschreven door Lars Meijer

Lars houdt van schrijven. Kruipt graag in het hoofd van een ander en zet dat inlevingsvermogen om in woorden. Geef hem een leeg, wit document en hij vult 'm met content waar de lezer blij van wordt. Meer informatie? Bekijk Lurz.nl

Ervaringen NLE Energie

Ervaring geschreven door Fiona
25 september 2020
overgestapt

Afgelopen jaar overgestap op NLE voor de energierekening. overstapservice werkt makkelijk kost geen moeite. qua prijs is nle concurrerend en goedkoper dan mijn vorige energieleverancier.

Ervaring inzenden

  • Minimaal 110 karakters
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Beoordeling NLE Energie

Website www.nle.nl
Sterren
Ervaringen
80% aanbevolen, 1 ervaring(en)
Deel je ervaring »
Ga naar Nle.nl
© ReviewGo.nl 2020 | Onderdeel van Dik.nl | Dik B.V. | KvK 74390708 | Hanzeplein 11, 8017 JD Zwolle | Privacy statement