Deze site bevat affiliate links. We ontvangen mogelijk een commissie als u een aankoop doet via deze links.

Tips over online webshops, diensten & producten

Tix review & ervaringen

Tix
Ga naar Tix.nl

Onze expert over Tix:

Laatst bijgewerkt: 27 december 2022

Tix.nl is een aanbieder van vliegtickets naar vrijwel elke bestemming ter wereld. Het gaat namelijk om een website waar je de vluchten van meer dan 1.000 verschillende vliegmaatschappijen makkelijk en snel met elkaar kunt vergelijken. Doordat je er ook terecht kunt voor een huurauto, een hotel en entreekaartjes voor attracties ben je in staat zelfstandig op Tix je volledige vakantie samen te stellen en meteen te boeken.

Waarom kies je voor Tix?
  • Heel veel vliegtickets
  • Ook voor hotel en huurauto
  • Makkelijk zoeken en filteren
Ga naar Tix.nl

Tix in het kort

Tix is in de eerste plaats een aanbieder van vliegtickets. Je vergelijkt er makkelijk en snel de tickets van een groot aantal luchtvaartmaatschappijen zodat je altijd de beste prijs zult vinden. Daaronder zijn natuurlijk ook de bekendste en populairste maatschappijen zoals KLM, Emirates, Easyjet, Ryanair en Transavia.

Je kunt bij je vliegticket ook meteen een hotel boeken of een auto huren via de site om je volledige vliegvakantie zo voordelig mogelijk samen te stellen. Tix.nl is zo opgezet dat je in principe alles zelf kunt regelen. Na je boeking kun je bijvoorbeeld meteen inloggen op MijnTix, om je vlucht te bekijken of desgewenst te wijzigen.


Klantenservice Tix

blank

De Nederlandstalig klantenservice van Tix is op werkdagen geopend van 9.00 tot 17.30 en dan bereikbaar op telefoonnummer 0900 – 8801. Dit kost 70 cent per minuut tot een maximum van € 35,-.

Het is dus een goedkopere optie om een algemene vraag via het contactformulier te versturen. Dat vind je op de site via de menu-optie Contact. Je kunt ook een e-mail sturen naar info@tix.nl, maar op de site staat vermeld dat je dan gemiddeld 8 weken moet wachten op een reactie. Het is dus beter om gebruik te maken van het contactformulier.

Als je al hebt geboekt is het een goed idee om bij een vraag of probleem te bellen met het telefoonnummer dat op je boekingsbevestiging staat vermeld. Dat nummer bel je tegen lokaal tarief en je wordt er extra snel geholpen.

Hoe werkt omboeken en wijzigen?

Omboeken van een vliegticket is alleen mogelijk wanneer je een wijzigbaar ticket zoals een flexibel ticket hebt gekocht. Je kunt dat checken nadat je bent ingelogd op MijnTix. Als het ticket niet-wijzigbaar is hoef je ook geen pogingen te ondernemen om dat alsnog voor elkaar te krijgen, want het zijn de luchtvaartmaatschappijen die dit bepalen en niet Tix zelf.

Als je ticket wel te wijzigen is, dan gaan hier vaak wel hoge kosten mee gepaard. Ook die kun je meteen inzien op MijnTix. De extra kosten bestaan uit vaste wijzigingskosten en een variabel tariefverschil. Hoeveel het precies kost verschilt per luchtvaartmaatschappij maar je bent helaas eigenlijk altijd wel heel duur uit.

Hoe werkt annuleren?

Normaal gesproken is annuleren van je vliegticket niet mogelijk. Althans, het annuleren is uiteraard wel mogelijk, maar je krijgt vrijwel nooit je geld terug. Sowieso kunnen de echte budgettickets nooit worden geannuleerd. Niet vliegen betekent dan nog wel gewoon het volle pond betalen. Je kunt in MijnTix zien of je ticket te annuleren is en welke kosten je dan wel nog gewoon moet betalen. Ook dat annuleren kun je in gang zetten via MijnTix. Omdat het geld eerst door de luchtvaartmaatschappij moet worden overgemaakt kan het tot 6 weken duren voor je het zelf op je rekening hebt staan.

Wat te doen bij klachten?

Wanneer je een klacht hebt over de luchtvaartmaatschappij waarmee je hebt gevlogen, dan kun je die het beste kwijt bij de luchtvaartmaatschappij zelf. Heb je een klacht over Tix, dan kun je die indienen via het e-mailadres customercare@tixtravelgroup.com. Er wordt dan altijd gepoogd om binnen maximaal twee weken een inhoudelijke reactie te geven op je klacht. Tix is echter niet aangesloten bij de ANVR zodat er geen onafhankelijke klachtencommissie is waar je jouw bezwaren kunt melden. Je bent dus van Tix afhankelijk om tot een oplossing voor het conflict te komen.


Prijs-kwaliteitverhouding

blank

Tix stelt zelf niet de prijzen vast voor de vliegtickets, hotels en huurauto’s op zijn website en het vaststellen van een prijs-kwaliteitverhouding is dus lastig. Zowel de kwaliteit als de prijs worden bepaald door de hotels, luchtvaartmaatschappijen en autoverhuurders die je op de site kunt vinden en boeken. Tix biedt vooral een zo volledig mogelijk overzicht van beschikbare vliegtickets en hotelkamers voor een bepaalde bestemming. Doordat Tix zo compleet mogelijk poogt te zijn kun je er dus zelf bepalen hoe je vliegreis eruit zou moeten zien of hoeveel je er maximaal aan uit wilt geven. Selecteer meer beenruimte of een bepaalde zitplaats en betaal daarvoor meer, of ga voor een absolute prijsvechter en betaal zo weinig mogelijk. Je bepaalt het zelf!

Hoe is de prijs ten opzichte van andere reisaanbieders?

De tickets die je via Tix kunt kopen kun je zo duur maken of juist zo voordelig houden als je zelf wilt. Doordat er vliegtickets van meer dan 1.000 luchtvaartmaatschappijen worden aangeboden en vergeleken kies je namelijk zelf of je met een luxe luchtvaartmaatschappij zoals Emirates of een budgetmaatschappij zoals Easyjet wilt vliegen. Natuurlijk geldt ook hier dat je voor de goedkoopste tickets het beste zo vroeg mogelijk kunt boeken omdat de voordeligste stoelen dan nog zoveel mogelijk beschikbaar zijn.

Verborgen kosten

Tix biedt een groot aantal tickets aan die allemaal afkomstig zijn van verschillende luchtvaartmaatschappijen en ook de aangeboden hotelkamers kunnen geboekt worden bij een groot aantal verschillende hotelketens. Daardoor is het lastig om de kosten eenduidig en transparant te houden. Het is daarom van groot belang dat je elke aanbieding goed bekijkt. Sowieso moet je rekening houden met € 28,- administratiekosten per boeking, maar dat staat gelukkig heel duidelijk vermeld bij alle prijzen op de site.

Bij het boeken van een hotel bijvoorbeeld kan het gebeuren dat je ter plekke nog de toeristenbelasting moet voldoen en die kan op bepaalde populaire bestemmingen hoger zijn dan je had gedacht. Ook kan het gebeuren dat je voor je ruimbagage extra moet betalen, iets wat bij het boeken van je vliegticket niet altijd duidelijk naar voren komt. Check dus zo goed mogelijk de pagina’s op Tix.nl en controleer voor de zekerheid ook even de gegevens van de luchtvaartmaatschappij of het hotel zelf.

De extra kosten horen vermeld te staan, maar het is ook jouw eigen verantwoordelijkheid als klant om alle informatie goed te bestuderen.

Betaalmogelijkheden en aanbetalingen

Betalen voor je tickets of hotel kan bij Tix met het altijd veilige iDeal, maar ook door middel van beveiligde betalingen via creditcard met het MasterCard en Visa logo. Belgische klanten zullen blij zijn met de directe betalingsmogelijkheid van Bancontact. De verbinding met de website wordt beveiligd met een eersteklas SSL-certificaat van Comodo, dus je kunt er zeker van zijn dat je betalingen zeer veilig zullen verlopen.


Is Tix een betrouwbare reisaanbieder?

De reviews over Tix zijn wisselend. Gaat alles zoals de bedoeling was, dan is er niet zoveel aan de hand. Sommige klanten geven in hun persoonlijke ervaringen echter aan dat ze weleens worden verrast door extra kosten die niet duidelijk werden vermeld op de website. Daarnaast is Tix niet aangesloten bij branche-organisaties zoals SGR en ANVR. Dat betekent dat je met klachten of bij een faillissement weinig tot geen kans maakt op compensatie.


Account mogelijkheden & voordelen bij Tix

blank

Een account bij Tix.nl geeft je toegang tot het MijnTix systeem, waar je altijd je boekingen in kunt zien en zelfs kunt wijzigen als dat toegestaan wordt door de vliegmaatschappij. Wil je ook altijd de beste deals ontvangen? Dan is het vooral een goed idee om Tix via Facebook in de gaten te houden of je in te schrijven voor de Tix.nl nieuwsbrief. Dan krijg je regelmatig een e-mail met de goedkoopste vliegtickets of ticket + hotel combinaties in je mailbox.


Reisaanbod

blank

Waaruit bestaat het volledige reisaanbod van Tix.nl? Het belangrijkste zijn de vliegtickets, maar zoals je hieronder kunt zien is het ook mogelijk om meteen een hotel te boeken of een auto te huren op de plaats van bestemming.

Vliegtickets

Klik op de knop Vliegtickets en vul hier enkele gegevens in. Kies eerst tussen Retour en Enkele reis. Selecteer dan de luchthaven waar je wilt de reis wilt beginnen en natuurlijk ook de luchthaven waar je naartoe wilt. Vervolgens vul je de gewenste vertrekdatum en eventuele retourdatum in en kies je het aantal passagiers.

Door op de knop Zoek & Boek te klikken haalt Tix meteen alle beschikbare vluchten voor je op. Die worden getoond in een lange lijst met links daarvan een groot aantal filters. Daarmee kun je de lijst verfijnen zodat die beter aansluit op je wensen. Denk daarbij aan luchtvaartmaatschappij, vluchttijden, aantal keer overstappen, beenruimte en nog veel meer.

Heel handig is ook dat Tix vaak meteen een aantal alternatieve luchthavens toont die in de buurt liggen en waarmee de vlucht sneller of goedkoper kan.

Klik op een vlucht om de details te bekijken. Je ziet dan bijvoorbeeld meteen wat de afstand tussen de stoelen is en of ruimbagage in inbegrepen in de prijs. Bevalt een bepaalde vlucht je wel? Dan kun je meteen boeken door op de knop Boek nu te klikken. Je ziet dan meteen nog meer informatie, en kunt bijvoorbeeld ook kiezen tussen verschillende typen tickets (zoals bijvoorbeeld wel of niet om te boeken).

Vlucht + Hotel

Op de pagina Vlucht + Hotel kun je meteen een combinatie zoeken van een voordelige vlucht en een hotel op de bestemming van je keuze. Het zoekformulier dat we zojuist bij de vliegtickets zagen is hier uitgebreid met enkele wensen en eisen voor het hotel, zoals het aantal gasten per kamer. Ook de lijst met resultaten wordt meteen een stuk uitgebreider, maar gelukkig komen er ook weer meer filters bij zodat je alsnog eenvoudig je perfecte reis samen kunt stellen.

Hotels

Alleen hotels boeken is niet mogelijk bij Tix, maar er is wel een menuknop voor aanwezig. Daarmee word je echter alleen doorgestuurd naar de bekende hotel vergelijkingssite Booking.com waar je vervolgens een hotel uit kunt zoeken en boeken. Dit gaat dus volledig buiten Tix om.

Autohuur

In het tabblad Autohuur kun je op de plaats van bestemming alvast op zoek naar een voordelige huurauto. Vul de begindatum en de einddatum in op de plaats waar je de auto wilt huren en selecteer ook de leeftijd van de bestuurder. Nu kun je door op de knop Zoeken te klikken meteen kiezen uit huurauto’s van heel veel verschillende autoverhuurbedrijven zoals Avis, Hertz en Sixt.

Activiteiten

Tot slot is het ook mogelijk om meteen bepaalde activiteiten bij te boeken. Kies de stad waar je naartoe gaat om meteen alle opties te bekijken. Dat zijn bijvoorbeeld voordelige entreekaartjes voor bezienswaardigheden of de zogenaamde “skip the line” tickets. Ook beschikbare toeristenpassen, waarmee je meerdere attracties voordelig kunt bekijken, zijn hier direct bij te boeken.

Is de website gebruiksvriendelijk?

De website van Tix.nl is heel gebruiksvriendelijk. De juiste categorie vinden is niet moeilijk, want het soort tickets dat je er kunt kopen is beperkt. Het gaat namelijk vrijwel alleen om vliegtickets, hotelkamers, huurauto’s en in mindere mate attracties. Het zoeken en boeken was daardoor blijkbaar per ticketsoort ook heel eenvoudig te stroomlijnen. Een klein zoekformulier, gevolgd door een overzichtelijke lijst met opties die je naar wens verder kunt verfijnen werkt wat ons betreft heel goed. Je hebt namelijk niet snel het gevoel dat je een bepaalde aanbieding mis zult lopen.

Is het aanbod voldoende?

Zoals we al aangaven is het soort reizen dat je bij Tix kunt vinden beperkt, maar het aanbod daarin is juist weer enorm. Het is een flinke prestatie om de vele tienduizenden vliegreizen van meer dan 1.000 luchtvaartmaatschappijen overzichtelijk bij elkaar te brengen. Ook het aanbod hotels is enorm groot, maar toch makkelijk om in te zoeken en het gewneste hotel in te selecteren.


Verzekeringen

Het is tijdens het boeken mogelijk om meteen een reisverzekering of een annuleringsverzekering af te sluiten voor je boeking. Achteraf kan dat niet meer, je moet het dus meteen doen als je daar interesse in hebt. Natuurlijk is dit niet verplicht en je kunt ook gewoon een kortlopende verzekering afsluiten bij een externe verzekeraar. Voor zowel de reisverzekering als de annuleringsverzekering geldt dat de daadwerkelijke afhandeling wordt gedaan door verzekeraar Allianz Global Assistanse.

De actuele algemene voorwaarden voor de verzekeringen vind je natuurlijk op de site van Tix.nl, maar in het kort kunnen we alvast over de reisverzekering zeggen dat je een eigen risico voor je bagage hebt van € 50,- per persoon per reis. Daarnaast bedraagt de maximale vergoeding van de annuleringsverzekering € 3.000,- per persoon.


Plus & minpunten

Pluspunten:
  • Heel veel vliegtickets
  • Ook voor hotel en huurauto
  • Makkelijk zoeken en filteren
Minpunten:
  • Klantenservice soms lastig bereikbaar
Ga naar Tix.nl
foto auteur Joey de Vries
Deze review is geschreven door Joey de Vries

Joey is een echte speurneus. Altijd op zoek naar de "addertjes" onder het gras, pikante details en de kleine lettertjes. Gek op schrijven, bloggen, sport en lezen.

Ervaringen Tix

Ervaring geschreven door Linda
26 mei 2021
Goede helpdesk

Voor mij heeft Tix veel punten gescoord in de pandemie. Doordat de ellende begon, ging ineens mijn vakantie niet door. Iedereen weet natuurlijk hoeveel gedoe dit heeft opgeleverd met het afhandelen. Ik had daar ook best wel veel vragen over. Gelukkig was Ellen van Tix helpdesk heel geduldig en heeft ze me geholpen met alles wat ik wilde weten. Ik wilde mijn geld terug en dan in de toekomst wel weer eens kijken of ik iets anders kon boeken wanneer dat weer kon. Dat was gelukkig niet zo’n groot probleem. Dat deze manier van helpen nog bestaat in de maatschappij gaf me eigenlijk best wel een warm gevoel in deze donkere tijden. Daar kunnen andere bedrijven een voorbeeld aan nemen.

Ervaring geschreven door Laura
11 januari 2021
Volgens belofte afgehandeld

Ik vind het altijd belangrijk dat je zaken gemakkelijk kan regelen. Daarom ben ik ook zo blij dat Tix op mijn pad is gekomen. Het is wel zo fijn om de tickets voor je reizen goedkoop te kunnen regelen en dat dan nog zo gemakkelijk te kunnen doen ook. Daardoor heb ik alleen maar meer mogelijkheden gekregen om te reizen. Bovendien is het tot nu toe ook altijd geheel volgens de belofte afgehandeld. Dat maakt het voor mij juist ook zo fijn om met Tix te werken. Je komt eigenlijk nooit voor een onaangename verrassing te staan, zoals elders soms wel gebeurt.

Ervaring geschreven door Jermaine
3 december 2020
Prima bedrijf en goede ervaringen.

Ik heb eigenlijk alleen maar goede ervaringen met Tix. Ik heb altijd de tickets die ik wil, bijvoorbeeld naar Turkije en naar China. Die kan je ook nog eens krijgen voor een goede prijs. Dat maakt natuurlijk al het verschil. Begin dit jaar zou eigenlijk de volgende reis zijn, maar die werd geannuleerd vanwege corona. Dit was wel balen, maar uiteindelijk is alles goed afgehandeld. Al duurde dat wel even. Als er weer gewoon gevlogen kan worden, ga ik gewoon weer bij Tix boeken.

Ervaring geschreven door Bernard
2 september 2020
Goede service

Eerste stedentrip werd geannuleerd vanwege corona. Via de klantenservice een goede oplossing weten te vinden en nu gaan we alsnog weg. Bedankt voor de goede communicatie en de fijne hulp.

Ervaring inzenden

  • Minimaal 110 karakters
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Beoordeling Tix

Website www.tix.nl
Sterren
Ervaringen
86% aanbevolen, 4 ervaring(en)
Deel je ervaring »
Ga naar Tix.nl
© ReviewGo.nl 2023 | Onderdeel van Dik B.V. | KvK 74390708 | Tesselschadestraat 155, 8023 BL Zwolle | Privacy & Cookies