Tips over online webshops, diensten & producten

Transavia Holidays review & ervaringen

Transavia Holidays
Ga naar Holidays.transavia.com

Onze expert over Transavia Holidays:

Laatst bijgewerkt: 27 mei 2021

Transavia is een Nederlandse luchtvaartmaatschappij die al een halve eeuw meegaat in de lucht. Grote kans dat je er al eens mee hebt gevlogen of in ieder geval bekend bent met dit bedrijf. Sinds de zomer van 2020 gaan ze over op niet alleen het aanbieden van vluchten, maar volledige vakanties. Zo boek je niet alleen een vliegticket, maar ook hotelovernachtingen en een auto op locatie. Alles onder een dek. We zochten voor je uit of deze nieuwe dienst, genaamd Transavia Holidays, een beetje meekan op de markt. Je leest het hier!

Waarom kies je voor Transavia Holidays?
  • Qua prijs aan de goedkope kant
  • Veel verschillende opties mogelijk per bestemming
  • Voor veel zaken direct verzekerd tijdens het boeken
Ga naar Holidays.transavia.com

Transavia Holidays in het kort

Transavia ken je waarschijnlijk wel als luchtvaartmaatschappij. Net als KLM komt deze maatschappij ook van Nederlandse bodem. Daar boek je vliegtickets naar allerlei verschillende bestemmingen over de wereld. Transavia Holidays is een aftakking van deze luchtvaartmaatschappij, maar iets uitgebreider. Via deze aftakking boek je namelijk meer dan alleen vliegtickets. Hier boek je direct je vlucht, hotel en huurauto in één. Via deze weg boek je dus in een keer een volledige vakantie, tegen een scherpere prijs. Tenminste, zo zeggen ze het zelf. Transavia Holidays is in de zomer van 2020 in het leven geroepen met haar ‘vakantiepakketten’ in die zin nog nieuw op de markt.


Is Transavia Holidays een betrouwbare reisaanbieder?

Als je ooit eens een vliegticket hebt geboekt bij Transavia, dan weet je wat je te wachten staat bij Transavia Holidays. Deze luchtvaartmaatschappij gaat al mee sinds 1965 en is dus een ouwe rot in het vak. En in de lucht. Via Transavia Holidays ontvang je diezelfde service, maar dan met extra opties erbij. Om een halve eeuw mee te gaan als bedrijf, daarvoor moet je gewoonweg consistent blijven leveren. En dat is wat Transavia Holidays over het algemeen ook doet.

Transavia Holidays is daarbij ook aangesloten bij de SGR. Dat wil zeggen dat je boeking is gedekt met een garantie van deze partij. Zo kan je met een gerust hart een vakantie boeken en met een nog geruster gevoel op vakantie. Daarnaast zijn de accommodaties die je tegenkomt via Transavia Holidays allemaal voorzien van de beste reviews via TripAdvisor. Alles om jou de beste vakantie te bezorgen. Er zijn opties verkrijgbaar voor iedere portemonnee.

Faillissementsregeling

Stel, je boekt een reis bij Transavia Holidays en vlak voor vertrek gaat het bedrijf ineens failliet. Dan mag het natuurlijk niet zo zijn dat je naar je geld kunt fluiten. Gelukkig is Transavia Holidays in deze gevallen volgens het EU-recht verplicht om betaalde bedragen terug te storten. Dit wordt uitgevoerd door het Stichting Garantiefonds Reisgelden (SGR). Zo boek je met een nog geruster hart je vakantie.


Klantenservice Transavia Holidays

Ga je op reis naar een ander land? Dan zijn er ontzettend veel verschillende factoren waar je van afhankelijk bent, om alles vlekkeloos te laten verlopen. Het vliegtuig moet vertrekken, je hotel moet op de hoogte zijn van je boeking en het is fijn als je auto direct bij aankomst klaarstaat. Loopt er iets in de soep? Dan hoop je dat er iemand met verstand van zaken klaarstaat om je verder te helpen. We zochten voor je uit hoe de klantenservice van Transavia Holidays in elkaar steekt en wat je in die verschillende situaties moet doen.

Bereikbaarheid

Op welke manieren je de klantenservice kunt bereiken voor vragen? Allereerst hoopt Transavia Holidays dat je zelf een passend antwoord vindt op de vraag die je hebt. Daarvoor vind je een uitgebreide pagina terug met ‘veelgestelde vragen’. Een link naar deze pagina vind je onderin de footer van de site. Hier vind je de meestgestelde vragen die zijn voorzien van een antwoord. Denk aan vragen over ruimbagage, informatieverstrekking en betaalopties.

Liever persoonlijk contact? Dan is het mogelijk om telefonisch contact op te nemen. Helaas gaat dit niet rechtstreeks met Transavia Holidays zelf, maar met een externe partner. Dit is de partner Airtrade, welke je telefonisch bereikt op 088-2478742. Van maandag tot en met vrijdag bereik je ze hierop tussen 9.00 – 18.00 uur. Op zaterdag is dat van 9.30 – 17.00 uur. Op zondag helaas niet. Ook is het mogelijk om een mail te sturen naar ContactNL@transavia.com met je vragen. Het duurt tussen één en drie weken voordat je een reactie krijgt, wat natuurlijk erg lang is.

Hoe werkt omboeken en wijzigen?

Informatie over het omboeken van hotels en auto’s kunnen we helaas niet terugvinden. Ook als we zoeken naar het omboeken van een vlucht, worden we automatisch doorverwezen naar de hoofdsite van Transavia. Hier vinden we terug dat het mogelijk is om de volgende wijzigingen online door te geven:

  • Andere reisdatum
  • Ander tijdstip
  • Passagiergegevens

Deze gegevens kan je tot maximaal twee uur voor vertrek wijzigen. Tot 24 uur voor vertrek is het mogelijk om luchthavens en bestemmingen te wijzigen. Zodra je bent ingecheckt is het niet meer mogelijk om iets aan te passen.

Kosten

Bij Transavia (Holidays) neem je op het gebied van vliegen een pakket af. Hierbij kies je uit een Basic, Plus, Max of Flex-pakket. Afhankelijk van het pakket dat je kiest, zijn er kosten verbonden aan wijzigingen die je doorvoert. Bij het Basic-pakket betaal je €35,- wijzigingskosten per persoon, per enkele vlucht. Dat is een flinke duit. Eventueel betaal je het tariefverschil als je nieuwe ticket duurder is.

Bij het Plus-pakket betaal je tot 14 dagen voor vertrek niets voor een wijziging. Binnen 14 dagen voor vertrek gelden dezelfde tarieven als het Basic-pakket. Met het Max-pakket wijzig je tot twee uur voor je vlucht probleemloos en kostenloos je gegevens. Eventueel alleen het prijsverschil in tickets. Met het Flex-pakket zijn wijzigingen tot 48 uur voor vertrek mogelijk. Hier betaal je ook geen wijzigingskosten.

Hoe werkt annuleren?

Wil je een boeking bij Transavia (Holidays) annuleren? Dan is dat mogelijk via je eigen ‘Mijn Transavia’ omgeving. Je krijgt toegang tot deze persoonlijke omgeving, nadat je een boeking hebt gedaan. Onderaan de pagina klik je daar op ‘boeking annuleren’. Hier is het mogelijk om een volledige boeking of een deel van je boeking te annuleren. Transavia vergoed je vliegtickets niet. Dit kan enkel via een annuleringsverzekering, die je zelf dient af te sluiten buiten de vliegmaatschappij om. Eventuele betaalde belastingen kan je wel terugkrijgen. Daarvoor betaal je wel €10,- administratiekosten en dit is mogelijk aan te vragen tot drie maanden na de vertrekdatum van je vlucht.

Wat te doen bij klachten?

Gaat er iets binnen de vakantie niet helemaal als gepland? Je vliegtuig vertrekt te laat of de boeking bij je hotel is niet aangekomen? Dan is de kans groot dat je eerst even staat te vloeken, maar daarna direct overgaat op actie. Bijvoorbeeld door een klacht in te dienen. Er zijn bij Transavia Holidays verschillende manieren om je klacht kenbaar te maken. Zo is er allereerst een e-mailformulier waarvan je gebruik kunt maken. Deze vind je door in de zoekbalk onderin op ‘klacht’ te zoeken. Een reactie hierop duurt wel tot drie weken, wat absurd lang is. Via deze pagina is het ook direct mogelijk om een claim in te dienen, bijvoorbeeld als je geld terug wilt krijgen. Hiervoor dien je een uitgebreid stappenplan in te vullen om aan de claim te voldoen.


Prijs- / kwaliteitverhouding

Veel informatie is op voorhand wel vindbaar bij Transavia Holidays. Qua informatieverstrekkign is Transavia Holidays vrij duidelijk, maar op het gebied van persoonlijk contact kan het bedrijf nog wel veel winnen. Dan gaan we nu naar een ander belangrijk punt kijken waar we veel waarde aan hechten: de prijs- / kwaliteitverhouding. Om het overzichtelijk te maken gaan we ons focussen op de grootste kostenpost van een vakantie: de vlucht. Dit gedeelte is dus voornamelijk gericht op Transavia, en niet op het extra ‘Holidays’ gedeelte. Hotels en auto’s zijn er in allerlei soorten, maten en wensen die niet voor iedereen gelijk zijn. Zolang een vlucht je maar van A naar B brengt is voor veel mensen voldoende. We nemen enkele willekeurige vluchten onder de loep en vergelijken die met andere aanbieders.

Amsterdam – Lissabon

Allereerst kijken we naar een vlucht Amsterdam – Lissabon in hartje zomer. Het moment waarop vluchten over het algemeen het duurste zijn en de populariteit het meeste groeit. We zochten hier in de eerste week van juli op al onze vluchten, zodat we die informatie aan elkaar gelijktrekken. Een retourvlucht tussen Amsterdam en Lissabon kost in deze periode €175,- bij Transavia op het moment van schrijven. Als we kijken op andere vergelijkingssites dan vinden we de vlucht wel goedkoper terug via andere maatschappijen, maar niet heel veel goedkoper. Met Lufthansa of AirPortugal vlieg je al vanaf €153,-. Bijkomend voordeel van Transavia Holidays is dat je direct boekt bij Transavia en niet te maken hebt met een externe partij.

Amsterdam – Corfu

Even lekker genieten van de zon op Corfu? Dan vlieg je toch gewoon naar dit Griekse eiland toe? Bij Transavia Holidays vinden we een retourvlucht – in dezelfde periode als de vlucht hierboven – terug tegen een prijs van €137,-. Ook dit is de prijs voor een retourvlucht. Als we de vlucht vergelijken met andere aanbieders, dan komt Transavia hier echt als winnaar uit de bus. We vinden dezelfde vlucht namelijk niet goedkoper terug van €163,- op exact dezelfde data.

Kwaliteit

Transavia staat als luchtvaartmaatschappij bekend als een budgetmaatschappij. Op het gebied van de prijs scoren ze vaak aan de lage kant, ten opzichte van luxere maatschappijen. En daar schamen ze zich ook absoluut niet voor. Als je kijkt naar de kwaliteit die je daarvoor terugkrijgt, merk je het ook wel. Zo betaal je aan boord altijd extra voor eten en drinken. Ook is de beenruimte niet altijd om over naar huis te schrijven. Maar je zit in ieder geval wel lekker goedkoop in een vliegtuig. Transavia Holidays, de pakketaanbieder, is in die zin nog een jonge aanbieder. Hoe het totaalpakket in de smaak valt, dat hebben veel mensen nog niet kunnen testen.

Verborgen kosten

Zodra je een reis samenstelt bij Transavia Holidays, dan vind je van alles een redelijke basisversie terug. Je vliegt businessclass, ontvang een simpele tweepersoonskamer en een auto is optioneel. Van deze kosten wordt automatisch uitgegaan, maar het is altijd mogelijk om een stapje extra te kiezen. Zo kan je bijvoorbeeld je hotelkamer upgraden tegen een meerprijs, ontbijt toevoegen en allerlei andere extra’s. Ook zit er nog niet driect een auto bij het boeken inbegrepen. Daar tel je zo nog een paar honderd euro extra voor neer, afhankelijk van hoe lang je gaat en wat voor auto je wilt.

Buiten dat om zijn er nog een paar extra kosten die bovenop de boekingsprijs komen. Zo betaal je €2,50 voor het calamiteitenfonds bij iedere boeking, nog eens €5,- voor de SGR bijdrage en nog €10,- boekingskosten. Deze prijzen zijn per persoon, dus iedere boeking komt standaard nog €17,50 duurder uit dan de eerste prijs die je ziet.

Betaalmogelijkheden en aanbetalingen

Het is bij Transavia Holidays om je boeking om meerdere manieren te betalen. Hier zijn voornamelijk de grootste en bekendste betaalmogelijkheden van kracht. Zo betaal je je boekingen met iDeal, VISA, MasterCard of American Express. PayPal of achteraf betalen is niet mogelijk. Direct bij het boeken betaal je het bedrag dat op je scherm verschijnt. Daar komen de hierboven genoemde extra’s nog bovenop. Zodra je hebt betaald is je boeking bevestigd en kan je wachten tot het zover is.


Account mogelijkheden en voordelen bij Transavia Holidays

Het is mogelijk om een account aan te maken bij Transavia Holidays. Tenminste, het gaat hier om een reeds bestaand ‘Mijn Transavia’ account, die ook al bij Transavia te gebruiken is. Deze plek is ideaal om al je boekingen bij de luchtvaartmaatschappij in te bewaren. Ook heb je altijd overzicht en kan je nog sneller boeken, omdat je gegevens al zijn opgeslagen. Daarnaast is het ook mogelijk om jezelf aan te sluiten bij het Flying Blue programma van de maatschappij.

Flying Blue

Met Flying Blue is het mogelijk om binnen je account te sparen, besteden en kopen van vluchten. Bij iedere vlucht die je bij de maatschappij boekt, ontvang je Flying Blue punten. Het hangt er vanaf wat oor vlucht je boekt en in welke rank. Hiervoor vinden we de volgende tabel op de site:

  • Explorer (Basic: 0 miles, Plus: 250 miles, Max: 500 miles)
  • Silver (Basic: 0 miles, Plus: 375 miles, Max: 750 miles)
  • Gold (Basic: 0 miles, Plus: 438 miles, Max: 875 miles)
  • Platinum (Basic: 0 miles, Plus: 500 miles, Max: 1000 miles)

Naast sparen, is het ook mogelijk om Flying Blue miles bij te kopen. Je betaalt €5,- per 250 miles, welke dan aan je account worden toegevoeg. Deze Flying Blue miles besteed je vervolgens weer eenvoudig tijdens het boeken van je volgende vlucht. Deze wissel je dan in voor een korting.


Reisaanbod

Maar waar kan je allemaal naartoe met Transavia Holidays? Dat vraag je je hoogstwaarschijnlijk af. Het aanbod bestaat in ieder geval uit vliegtickets, hotels en auto’s. Met Transavia vlieg je in ieder geval naar ontzettend veel plekken toe. Aangezien het een budgetmaatschappij is met zoals eerder genoemd, vrij krappe beenruimte, vliegen ze niet ontzettend ver. Zo is Transavia voornamelijk gericht op Europese vluchten en net iets daarbuiten. Denk aan vluchten naar Noord-Afrika en de Emiraten.

Accomodaties

Bij Transavia Holidays boek je niet alleen een vlucht. Je boekt er een hotel bij. Je hebt bij deze aanbieder enkel en alleen de optie om uit hotels te kiezen. All-in-resorts of vakantieshuisjes ga je hier niet vinden. Kijken we bijvoorbeeld weer naar de voorbeeldvlucht van Lissabon, dan hebben we in de gekozen week de keuze uit 158 verschillende hotels in Lissabon. Lang niet slecht.

Auto

Zoals gezegd is de auto optineel bij Transavia Holidays. Je gaat sowieso naar huis met een vlucht en een hotelovernachting op je vakantieadres. Afhankelijk van waarheen je vliegt, huur je een lokale auto. De kosten hiervan verschillen behoorlijk en hangt volledig af van waarheen je gaat. Zo zagen we in de optie naar Lissabon huurauto’s tussen €233,- en €497,- voor een week gaan. Dat is vrij fors. Hier zitten wel alle benzinekosten bij inbegrepen. Op een andere plek kan het zijn dat je hier bijvoorbeeld maar de helft van betaalt.


Is de website gebruiksvriendelijk?

Het mooie van de website van Transavia Holiday is dat je in ieder geval zeker bent van de luchtvaartmaatschappij waarmee je vliegt. Verder is de site van Transavia Holidays ook zeer gebruiksvriendelijk. Direct bij het openen van de site zie je een zoekvenster. Hier vul je in waar je heenwilt en waar je vandaan wilt vliegen. Voeg het aantal personen toe en de data en je kunt zoeken. Vervolgens kies je eenvoudig de vlucht(en) die je wilt nemen en selecteer je een hotel uit de lijst. Daarna ga je eenvoudig stapsgewijs verder om je boeking in orde te maken. Tijdens elke stap word je op de hoogte gehouden van het totaalbedrag waarop je zit en welke informatie de luchtvaartmaatschappij nog van je nodig heeft.


Verzekeringen

Transavia Holidays wordt aangeboden door Airtrade. Deze partij is als organisaties aangesloten bij de ANVR (Algemene Nederlandse Vereniging van Reisondernemingen) en de SGR. Hierdoor valt je boeking onder de voorwaarden vand eze pertijen. Wat dat precies inhoud? Nou, je hoeft niet per se nog extra verzekeringen af te sluiten buiten Transavia Holidays om. Hier betaal je direct voor. De enige verzekering die hierbuiten valt is een annuleringsverzekering, die je elders dient af te nemen. Bijvoorbeeld bij je eigen verzekeraar. Maar wat ontvang je dan wel? Nou, dat is het volgende:

  • Oneindige kilometers
  • Extra WA-dekking tot €7.500.000
  • Schadeverzekering
  • Diefstalverzekering
  • Terugbetaling eigen risico
  • Dekking glas / banden / bodem / dekschades

De hoofdboeker van de boeking dient in deze vlucht wel tussen 25 en 65 jaar te zijn. Val je buiten deze leeftijdsgroep? Neem dan contact op met Airtrade via de klantenservice opties die eerder in de review zijn genoemd. Ook is het nodig dat de hoofdboeker een creditcard op zijn of haar naam heeft.


Plus & minpunten

Pluspunten:
  • Qua prijs aan de goedkope kant
  • Veel verschillende opties mogelijk per bestemming
  • Voor veel zaken direct verzekerd tijdens het boeken
Minpunten:
  • Responstijd op mail is 1 tot 3 weken
  • Geen klantenservice op zondag
  • Verborgen kosten komen nog op de standaard gehanteerde prijs
Ga naar Holidays.transavia.com
foto auteur Lars Meijer
Deze review is geschreven door Lars Meijer

Lars houdt van schrijven. Kruipt graag in het hoofd van een ander en zet dat inlevingsvermogen om in woorden. Geef hem een leeg, wit document en hij vult 'm met content waar de lezer blij van wordt. Meer informatie? Bekijk Lurz.nl

Ervaring inzenden

  • Minimaal 110 karakters
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Beoordeling Transavia Holidays

Website holidays.transavia.com
Sterren
Ervaringen
Ga naar Holidays.transavia.com
© ReviewGo.nl 2021 | Onderdeel van Dik.nl | Dik B.V. | KvK 74390708 | Tesselschadestraat 155, 8023 BL Zwolle | Privacy statement